Vertrouwenspersoon wordt verplicht

Werknemers kunnen op het werk te maken krijgen met agressie en geweld, seksuele intimidatie, pesten en discriminatie. Volgens de Arbowet zijn werkgevers verplicht om hun medewerkers hiertegen te beschermen. Het aanstellen van een vertrouwenspersoon is hierin een belangrijke stap. De vertrouwenspersoon draagt zowel bij aan de invulling van een wettelijke verplichting als aan goed werkgeverschap.

Op 23 mei 2023 is het wetsvoorstel in de 2e kamer aangenomen om een vertrouwenspersoon verplicht te stellen als je 10 of meer werknemers in dienst hebt, dat op dit moment nog moet worden bekrachtigd door de 1e kamer. Door nu alvast een vertrouwenspersoon te regelen voor jouw bedrijf, voldoe je aan de wettelijke verplichting wanneer het wetsvoorstel wordt bekrachtigd.
De vertrouwenspersoon kan intern zijn belegd maar je kunt een vertrouwenspersoon ook extern inhuren.

Externe vertrouwenspersoon van Stigas voor diverse agrarische sectoren
Sociale partners hebben afgesproken in de cao’s voor Glastuinbouw, Open Teelten, Groen, Grond en Infrastructuur en Hoveniers en Groenvoorziening dat Stigas voor deze sectoren de functie van vertrouwenspersoon vervult. Heb jij een bedrijf in deze sectoren, dan kunnen jij en je medewerkers terecht bij de vertrouwenspersoon van Stigas. Je werknemer kan kosteloos contact op nemen met de vertrouwenspersoon van Stigas via 085 – 044 07 00, optie 1 (van maandag tot en met vrijdag bereikbaar van 8.00 – 17.00 uur) of via vertrouwenspersoon@stigas.nl. Je hoeft je niet bij Stigas aan te melden. Ook de sector Productiegerichte Dierhouderij gaat via Stigas de externe vertrouwenspersoon beleggen. Hierover komt binnenkort meer informatie.

Waar is de vertrouwenspersoon voor?
Medewerkers kunnen bij de vertrouwenspersoon terecht met meldingen of klachten over ongewenst gedrag. Een vertrouwenspersoon is er voor de eerste opvang van de medewerker die hulp en advies nodig heeft. Hij of zij biedt een luisterend oor en begeleidt zo nodig jouw medewerker bij het zoeken naar een oplossing en bijvoorbeeld het indienen van een klacht. Om problemen met belangen te voorkomen kun je geen eigen personeelsfunctionaris of bedrijfsarts als vertrouwenspersoon benoemen. Dit staat in de richtlijn van de Nederlandse Arbeidsinspectie.

Waar kan de vertrouwenspersoon van Stigas verder bij helpen?

  • de eerste opvang van werknemers die hulp en advies nodig hebben. Dit kan telefonisch, maar ook op een veilige plaats buiten het bedrijf;
  • nagaan of een oplossing in de informele sfeer mogelijk is;
  • slachtoffers informeren over andere oplossingsmogelijkheden, zoals klachtenprocedures;
  • doorverwijzen naar een andere instantie, bijvoorbeeld een mediator;
  • het management adviseren en ondersteunen bij het voorkomen van ongewenst gedrag;
  • gevallen van ongewenst gedrag registreren op een beveiligde plaats;
  • een jaarrapport opstellen, met geanonimiseerde ervaringen van het afgelopen jaar. Daarnaast kunnen in het rapport ook adviezen gegeven worden om ongewenst gedrag te voorkomen.

Informeer jouw medewerkers
Het is goed om jouw medewerkers te informeren over de mogelijkheid om contact op te nemen met de vertrouwenspersoon van Stigas. Dit kun je doen door de flyer van Stigas onder de aandacht te brengen bij jouw personeel door deze bijvoorbeeld te mailen en op te hangen op een centrale plek in het bedrijf. Deze flyer wordt aangeboden in het Nederlands, Roemeens, Pools, Engels en Bulgaars en is te vinden op de site met alle informatie over de vertrouwenspersoon van Stigas. Voor medewerkers die geen Nederlands spreken, schakelt de externe vertrouwenspersoon een tolk in. Dit is een groot voordeel in bijvoorbeeld de sectoren Open Teelten en Glastuinbouw waar veel internationale medewerkers werken.