Geldzorgen bij werknemers
- 10 oktober 2022
- Laatste update: 25 mei 2023
Een financieel fitte werknemer is productiever en gelukkiger. Help daarom je werknemers bij geldzorgen en geldzaken! Hoe je dat doet? Herken, bespreek en verwijs!
Op deze pagina lees je het belang van dit onderwerp, hoe je signalen herkent en bespreekbaar maakt. Ook krijg je tips om aan de slag te gaan. Je leest meer over hoe je financiële problemen bij werknemers kunt voorkomen en waar je werknemers naar door kunt verwijzen. Op deze pagina vind je een toolkit, e-learning en voorbeelden van andere werkgevers om direct mee aan de slag te gaan. Heb je vragen of opmerkingen bel dan met de adviseurs van de Werkgeverslijn via 088 – 888 66 88 of stuur een e-mail naar info@werkgeverslijn.nl.
We zetten wat feiten en cijfers voor je op een rij:
Een werknemer die kampt met geldzorgen herken je vaak aan de volgende signalen:
Vermoed je dat jouw werknemer geldzorgen heeft? Doe de check met de signaaltool van Financieel fitte werknemers. De signaaltool bevat een lijst met signalen die kunnen duiden op geldproblemen. Samen met de gesprekshandreiking van het Nibud biedt deze tool professionals een praktisch en compleet hulpmiddel om goed voorbereid het gesprek aan te gaan met mensen bij wie zij geldproblemen vermoeden.
Het is voor zowel werkgever als werknemer moeilijk om het gesprek aan te gaan over geldzaken en -zorgen. Toch is het belangrijk dat je het gesprek aangaat om stress, ziekteverzuim en concentratieverlies te voorkomen. Hoe pak je dit aan? Financieel fitte werknemers helpt je hierbij met een aantal gesprekstips. Voor een goed voorbeeld van een gesprek kun je ook dit instructiefilmpje bekijken.
Het gesprek-ABC
Handige tips om te onthouden om het gesprek met je werknemer te voeren. Klik hier voor de uitprintbare versie.
De Gesprekshandreiking van Nibud geeft handvatten om het gesprek aan te gaan en waar nodig door te verwijzen naar verdere hulp. Samen met de Signaalkaart van het Nibud biedt deze tool professionals een praktisch en compleet hulpmiddel om goed voorbereid het gesprek aan te gaan met mensen bij wie zij geldproblemen vermoeden.