Column: Arbeidsmarktkrapte, een probleem of juist een kans?

hans koehorst

De krapte op de arbeidsmarkt neemt toe! Steeds meer media schrijven over de teruglopende  werkloosheid en de problemen van werkgevers om vacatures vervuld te krijgen. Ook werkgevers in de land- en tuinbouw ervaren de krapte omdat iedereen vist in een steeds kleinere vijver met steeds minder vissen. Wat is dan de oplossing? Meer vissen in de vijver zou je denken. Echter, die zijn er niet of nauwelijks op korte termijn vanwege de vergrijzing in heel Europa. Ook kunnen werkenden van buiten Europa niet heel gemakkelijk in Nederland aan de slag.

Denkend in deze beeldspraak is de oplossing voor de korte termijn dat jouw ‘haakje’ aantrekkelijker moet zijn dan ‘buurman’s haakje’. Anders gezegd: je zult je als werkgever dus beter moeten verkopen zodat jij aantrekkelijker bent voor nieuw personeel. Dat kan op veel manieren door onder meer te laten zien welk werk je te bieden hebt, wat je visie en strategie is en bovenal wat je bieden hebt qua loopbaanontwikkeling, groei, opleiding, werksfeer, arbeidsomstandigheden, contract en uiteindelijk ook salaris.

Als je als bedrijf intensief gaat werven en de voordeur open zet, moet de achterdeur natuurlijk niet wagenwijd open staan. Zorg er dus voor dat het verloop zo laag mogelijk blijft en beoordeel of tijdelijke werknemers geen vast contract kunnen krijgen of maak bij seizoenarbeiders afspraken over werk in het nieuwe seizoen. Dat verlicht ook de druk op het vervullen van vacatures.

De krapte op de arbeidsmarkt hoeft dus niet een probleem te zijn, maar is in mijn optiek juist een kans om jezelf als bedrijf te profileren en op de kaart te zetten. Kijk dus om je heen, ontwikkel een visie en communiceer een helder verhaal over het werk op jouw bedrijf. Benut de Werkgeverslijn en stel vragen!

Hans Koehorst

Sr Themaspecialist Sociaal Economisch en Fiscaal Beleid

LTO Nederland