Van 16 tot en met 20 september is er extra aandacht voor veilig en gezond werken in de agrarische en groene sector tijdens de Veilig op 1-week. Dit initiatief van Stigas wordt van harte ondersteund door de Werkgeverslijn. Samen met Stigas hebben we een aantal praktische tips over veilig werken opgesteld, zie ook onze themapagina. ‘Veiligheid begint met bewustwording en alert zijn op hoe vaak je ‘efkes snel’ iets net niet helemaal veilig doet. De RIE dwingt je om even goed stil te staan bij alle risico’s’, stelt Wim van den Boomen namens LTO werkgeversvoorzitter van Stigas. In onderstaand artikel van Nieuwe Oogst leggen twee agrarisch medewerkers uit hoe zij omgaan met veiligheid op het werk.
Preventiemedewerker Peter Molenaar hanteert de volgende stelregel als het om veiligheid gaat: ‘Iedere werknemer moet aan het einde van de werkdag naar huis gaan zoals hij ‘s ochtends binnen is gekomen.’ Molenaar, die naast preventiemedewerker hoofd aflevervoorbereiding bij orchideeën- en anthuriumteeltspecialist Anthura in Bleiswijk is, vindt dat zijn werkgever er alles aan doet om onveilige situaties te voorkomen. ‘Het is geen moetje. Ik ben gevraagd als preventiemedewerker vanwege mijn persoonlijke interesse in veiligheid. Sindsdien houd ik mij bezig met veiligheidsissues in en op ons bedrijf.’
Ineke Veninga werkt bij Veninga Hijken Bloembollen in Hijken als administratief medewerker. Ook veiligheid zit in haar portefeuille. Volgens haar begint veiligheid met bewustwording. Haar werkgever is daar goed van doordrongen, zegt ze. ‘We werken met groot materieel, zoals een zelfrijdende rooi- machine. Je hoeft die machine maar te zien en je begrijpt waarom veiligheid een belangrijk punt op de agenda van Veninga Hijken is.’
Wat betekent veiligheid op het werk voor u?
Molenaar: ‘Veiligheid is een continu proces, iedere werkdag weer. Ik vind het vooral belangrijk dat iedereen zich verantwoordelijk voelt voor de veiligheid op het bedrijf. Daarvoor is het nodig dat we elkaar aanspreken op onveilig gedrag of onveilige situaties. Dat benoem ik ook vaak tijdens overleggen.’
Veninga: ‘Wat mij betreft begint veiligheid met bewustwording. Iedereen in het bedrijf moet zich bewust zijn van de risico’s wanneer je niet de juiste volgorde in werkzaamheden aanhoudt. Het kistenvervoer bijvoorbeeld: alle kisten op de vrachtwagen moeten geze- kerd zijn, niet alleen de eerste en de laatste, maar allemaal. We letten er gezamenlijk op dat dat gebeurt om verkeersongelukken te voorkomen.’
Hoe krijgt u vat op alle risico’s op het bedrijf?
Molenaar: ‘Of we alle risico’s in het vizier hebben, checken we met de risico-inventarisatie en -evaluatie (RIE). Dat is een instrument om de veiligheids- en gezondheidsrisico’s op het bedrijf in kaart te brengen. Elke vier jaar vernieuwen we de RIE. Daarbij krijgen we hulp van Stigas. Dit is het kennisinstituut dat gespecialiseerd is in veiligheid voor de agrarische en groene sector.’
Veninga: ‘Met de RIE ontdek je risicovolle situaties, maar het is voor ons ook een bevestiging. Wij denken dat we goed bezig zijn op het gebied van veiligheid en wanneer je dat dan controleert met de RIE, blijkt dat ook zo. Dat is fijn.’
Hoe houdt u het thema veiligheid levend bij de medewerkers?
Molenaar: ‘Sinds dit jaar is het onderwerp veiligheid een vast agendapunt in alle overlegstructuren. Hierdoor krijgt veiligheid bij Anthura nog meer structurele aandacht en krijgt iedereen de mogelijkheid om zijn of haar zorgen over veiligheid bespreekbaar te maken. Ik merk dat dit goed werkt. We verliezen daardoor de risico’s nooit uit het oog. Ook als er een nieuwe machine bij komt of er verandert iets in de werkprocessen, kijken we of, en zo ja, welke veiligheidsrisico’s daardoor ontstaan. Samen bespreken we hoe we dat het beste kunnen oplossen. ‘Daarnaast investeren we in veiligheid: een aantal leidinggevenden heeft eerder dit jaar de cursus Veiligheid, Gezondheid en Milieu Checklist Aannemers (VCA) gevolgd en later dit jaar gaat de volgende groep deze cursus volgen.’
Veninga: ‘Ook wij bieden onze medewerkers regelmatig een cursus over veiligheid aan om het onderwerp onder de aandacht te brengen en levend te houden. Zo volgden onze chauffeurs onlangs de cursus Veilig Landbouwverkeer. Ze oefenen dan onder meer hoe je veilig tot stilstand moet komen met een trekker met aanhangwagen. Vaak wordt daar nog lang over nagepraat in de kantine en worden onderling ervaringen gedeeld. op die manier is iedereen zich weer bewust van de risico’s in en rondom het bedrijf.’
Kunt u een risicovolle situatie benoemen en vertellen hoe u daarmee omgaat?
Veninga: ‘In de productiehal rijden heftrucks met kisten af en aan. Er zijn daarom duidelijke afspraken gemaakt met de medewerkers die werken in die hal. Tijdens het werk moeten er zo min mogelijk loopbewegingen zijn en iedereen heeft tegelijkertijd pauze. Dan stop- pen de verwerkingslijn en de heftrucks. Zo voorkomen we ongelukken.’
Molenaar: ‘Een van de grootste risico’s bij Anthura is het volautomatische intern trans- portsysteem. In onze kassencomplex van 12 hectare worden de teelttafels dankzij dat systeem automatisch verplaatst. Ontzettend handig, maar hier moet je goede afspraken over maken. Hoewel het werk hoofdzakelijk in de verwerkingsruimte plaatsvindt waar de teelttafels naartoe worden gereden, moet er soms iemand in de kas zijn voor de teelt, het beoordelen van de planten of voor technische werkzaamheden. Daarom hebben we duidelijke afspraken gemaakt om te voorkomen dat er mensen tussen de tafels staan als de tafels in beweging zijn. Wie in de kas tussen de tafels moet zijn, meldt zich bij de logistiek specialist. Hij blokkeert de baan van de teelttafel, zodat die niet meer automatisch wordt verplaatst. Degene die de kas in gaat, schakelt vervolgens de motor uit van de desbetreffende teelttafel. Er is nog nooit een ongeluk gebeurd en dat willen we graag zo houden.
Bekijk ook onze themapagina met handige tips over veilig werken.
0 Reacties
Laat een reactie achter
Je dient ingelogd te zijn om een reactie te plaatsen.