
Open en transparant communiceren met hun driehonderd medewerkers staat hoog in het vaandel bij orchideeënkwekerij Opti-flor in het Westland. De coronacrisis vraagt om extra aandacht voor communicatie. ‘Persoonlijk contact is moeilijker, maar onder andere via video’s, nieuwsbrieven en een wekelijks vragenuur op Facebook houden we onze medewerkers betrokken bij het bedrijf, zegt Miranda van Beek, manager HRM.
Twee tot drie keer per week een video toegestuurd krijgen van je werkgever met al het nieuws dat voor jou als medewerker belangrijk is. Dat deed Opti-flor sinds het uitbreken van de coronacrisis. Met steeds een van de directeuren en de operationeel manager die het woord voerden en de medewerkers meenamen in nieuws over de coronacrisis en de gevolgen voor het personeel en het bedrijf. In filmpjes van 2 tot 2,5 minuten.
‘Het is een snelle vorm van communicatie, waarbij we veel informatie kunnen geven’, legt Van Beek uit. ‘Door te benoemen wat er allemaal speelt, houden we iedereen betrokken. Als er vragen zijn waar wij het antwoord nog niet op hebben, dan benoemen we dat. En laten zien dat we werken aan een antwoord, dat geeft vertrouwen.’
Pop-upstore
Opti-flor teelt op zeven locaties in het Westland orchideeën voor het hogere marktsegment; de betere bloemisten en tuincentra. De coronacrisis heeft haar weerslag op de afzet van de planten. ‘We proberen nieuwe initiatieven te ontplooien’, zegt de HRM-adviseur. ‘Zo openden we een pop-upstore en geven we digitale workshops voor Pasen en Moederdag. Ook kijken we in samenwerking met andere glastuinders waar mogelijkheden liggen voor afzet.’
Bij het bedrijf werken driehonderd Nederlandse en Poolse medewerkers. Van productie en teelt tot innovatie, onderzoek en ontwikkeling en van verkoop tot planning, administratie, staf en management. 70 procent van de medewerkers is in vaste dienst bij Opti-flor, 30 procent betreft uitzendkrachten.
‘Met uitzondering van de scholieren zijn alle medewerkers nog aan het werk’, zegt Van Beek. ‘Sinds half maart zijn er wel minder uren gewerkt. Met het oog op de toekomst, als de markt weer aan gaat trekken, moet de productie er weer volop staan. Dat doen we samen. Iedereen is even belangrijk. Om die reden zijn ook uitzendkrachten behouden. Gezamenlijk houden we het proces in gang en de kwaliteit hoog. De menselijke factor maakt het verschil. We doen er alles aan om iedereen betrokken te houden bij het bedrijf.’
Proactief zijn
Dat doet het bedrijf ook via het eigen nieuwsblad ‘Bij ons’. Net na de persconferentie waarin premier Mark Rutte aankondigde dat de scholen dichtgingen, was er voor de medewerkers een nieuwsbrief die inging op de gevolgen van de aangekondigde maatregelen. ‘Je moet proactief zijn, niet afwachten wat er komt, maar diverse scenario’s uitwerken, zodat je direct je mensen kunt informeren.’
Leidinggevenden hebben aandacht voor de vragen en mogelijk zorgen van medewerkers, bijvoorbeeld over hun werk of gezondheid van gezinsleden. Op woensdagavond kunnen medewerkers hun vragen stellen via een besloten omgeving op Facebook, die Van Beek dan direct beantwoordt. ‘Dit is onze manier om verbondenheid met elkaar te houden. Samen staan we sterk.’
Bron: Nieuwe Oogst
0 Reacties
Laat een reactie achter
Je dient ingelogd te zijn om een reactie te plaatsen.