Laatste update: 12 april 2021, 16:25
De smartphone heeft iedereen altijd bij de hand, ook tijdens het werk is de telefoon meestal niet ver weg. Voor jou als werkgever kan het storend zijn wanneer jouw werknemers afgeleid worden door hun mobiele telefoon. Mag je het gebruik van de telefoon verbieden op de werkvloer?
Het verbieden van de smartphone is niet concreet in de wet geregeld. De wet geeft de werkgever wel een ‘instructiebevoegdheid’. Dit houdt in dat hij bepaalt hoe het werk wordt uitgevoerd en met welke gereedschappen en middelen en dus ook met welke middelen niet. De werkgever kan dus het gebruik van een privé smartphone verbieden. De werknemer moet zich hieraan houden. De instructies moeten wel redelijk zijn en rekening houden met uitzonderingen, zoals de werknemer die een belangrijk privé telefoontje verwacht. Probeer hier in alle redelijkheid uit te komen met jouw medewerkers.
Wil je binnen jouw bedrijf het gebruik van een smartphone tijdens werktijd verbieden? Zorg dat je hierover heldere afspraken met jouw personeel maakt, en dat deze afspraken ook terug te vinden zijn in een personeelshandboek, huishoudelijk reglement, etc. Zorg ook voor een plek waar de werknemers hun telefoon veilig kunnen bewaren. Door hier duidelijk over te communiceren wordt het ook mogelijk om werknemers aan te spreken op het moment dat ze zich niet aan de afspraken houden.
0 Reacties
Laat een reactie achter
Je dient ingelogd te zijn om een reactie te plaatsen.