Door de krapper wordende arbeidsmarkt is het voor werkgevers steeds lastiger om goed personeel te vinden. Dat blijkt ook uit de signalen die Werkgeverslijn Land- en Tuinbouw ontvangt. Daarom gaven zij een webinar in het kader van het thema van de maand ‘Personeel vinden’.
‘Met de webinar, een online presentatie, willen we werkgevers handvatten geven in de werving van nieuw personeel. We krijgen met regelmaat vragen van werkgevers over dit onderwerp’, merkt Maartje Jager op. Als adviseur cao en arbeidsrecht bij Werkgeverslijn Land- en Tuinbouw heeft zij dagelijks contact met werkgevers.
De webinar gaf Jager samen met Marjolein van Dam, adviseur arbeidsmarkt bij Kasgroeit. Ook zij ontvangt met regelmaat deze signalen. Volgens Van Dam zijn een aantal onderdelen in de werving van personeel belangrijk en zouden werkgevers juist op die vlakken extra energie kunnen inzetten.
Werkgeversimago
‘Het begint bij employer branding, oftewel werkgeversimago’, licht Van Dam tijdens de webinar toe. ‘Het werkgeversimago is een belangrijk onderdeel in de eerste stap van personeelswerving. Heb je als bedrijf een goed imago en straal je dat uit naar de buitenwereld, dan is het voor potentiële werknemers aantrekkelijker om te solliciteren bij jouw bedrijf’, zegt ze.
‘Een goed imago begint bij de basis. Zijn je eigen werknemers tevreden met het bedrijf en de werkzaamheden? Zij bepalen wat er gezegd wordt in de markt. Wees transparant naar de buitenwereld. Maak bijvoorbeeld filmpjes of een vlog over je bedrijf en deel die via sociale media. Creativiteit helpt bij het werven van nieuwe medewerkers’, gaat Van Dam verder. ‘Door transparant te zijn en de vacature via sociale media te delen, is je bereik veel groter.’
In het wervingsproces hebben sollicitanten meerdere contactmomenten met het bedrijf, waarin zij ervaring met het bedrijf opdoen. ‘Wees ook hier toegankelijk. Maak het potentiële werknemers makkelijk om te solliciteren. Wees dus goed bereikbaar. In de vacaturetekst is het belangrijk om kort en bondig te zijn, maar wees wel duidelijk over de functie en de verwachtingen daarin.’
Salaris in vacaturetekst
Tijdens de webinar vraagt een deelnemer aan Van Dam of het salaris ook in de vacaturetekst moet staan. ‘Een leuke vraag’, reageert ze. ‘Dat is een lastige discussie. Uit onderzoek blijkt dat dit kan helpen in het wervingsproces, maar aan de andere kant kan het mensen afschrikken om te solliciteren.’
Het uitdragen van positiviteit en je bewust zijn van je sterke kanten is belangrijk bij het werven van nieuw personeel. ‘Wat onderscheid jou van een andere werkgever? Waarin blink jij uit? Is dat bijvoorbeeld een sociale werksfeer? En kan je je werknemers doorgroeimogelijkheden bieden?’
Doorlopende communicatie is belangrijk, ook als een sollicitant niet in het profiel past. ‘Behandel mensen goed. Zij bepalen wat er over je bedrijf gezegd wordt’, stelt Van Dam.
Bron: Nieuwe Oogst
Heeft u de webinar gemist? Onderstaand kunt u deze terugkijken!
0 Reacties
Laat een reactie achter
Je dient ingelogd te zijn om een reactie te plaatsen.